جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات
  • ۱۶ آذر ۹۵، ۱۸:۱۰ - مهدی عباسی
    لایک

نگاهی به قرن 21 (قسمت اول)

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۵۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


جنبش علمداران موعود تقدیم می کند...



مجموعه مقالات ((( نگاهی به قرن 21 )))



قسمت اول



اروپا شاهد سه تمدّن بوده است؛ تمدن اول مربوط به قبل از میلاد مسیح(ع) که در قرن های ششم تا چهارم میلاد، در اوج خود بود. تمدن دوم، در قرن چهارم میلادی با گسترش مسیحیت در اروپا و آغاز حاکمیت کلیسا بر زندگی سیاسی و اجتماعی مردم، آغاز شد و تا قرن پانزدهم و شانزدهم ادامه یافت. تمدن سوم با افول قدرت کلیسا در همین قرن ها شروع شد و هم چنان ادامه دارد.

در قسمت قبل گزارش کوتاهی از تمدن اسلامی داده شد و با مراجعه به معیار هایی که از قرآن و سیره آموخته بودیم، و ارزیابی این تمدن و کشف علت های پیشرفت و افول آن پرداختیم. در این قسمت، مروری بر تمدن جدید داریم تا ببینیم این تمدن تا چه میزان با معیار های الهی مطابقت دارد و آیا میتواند بستر و فضای مناسبی برای حرکت تکاملی انسان باشد یا نه؟

اکنون اروپا قرن بیستم میلادی را پشت سر گذاشته و وارد قرن بیست و یکم شده است. حدود چهار قرن از تمدن جدید میگذرد و بسیاری از پیامد های مثبت و منفی آن پدیدیار شده است؛ میتوان آنها را بر شمرد و درباره آنها داوری کرد.

شاید حدود چهار قرن پیش، برای معماران تمدن جدید پیش بینی این پیامدها سخت و مشکل بود. ما مسلمانان، مانند سایر امّت ها و ملت ها، بااین تمدن ارتباط مستقیم داریم؛ هم تحت تاثیر آن قرار میگیریم و هم میتوانیم بر آن تاثیر بگذاریم. هر قدر که توانمندی، هوشیاری و کرامت نفس ما بیشتر باشد، قدرت تاثیرگذاری ما افزایش می یابد.

داوری درباره ی این تمدن، نه تنها حق ما، که مسئولیت ماست. برای داوری صحیح و منصفانه، ضروری است ابتدا نگرش غالب و عمومی سازندگان این تمدن و بنیادهای فکری آنان را بشناسیم و سپس به گسترده ترین حوزه های این تمدن نظر کنیم و پیامدهای آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در پرداختن به بنیادی ترین موضوعات، دیدگاه تمدن جدید به جهان، انسان و دین را مرور میکنیم.

آن چه در این جا به عنوان نگاه تمدن جدید به جهان،انسان و دین می آید، نگاه غالب و حاکم است.

جهان، در این دیدگاه، بیشتر منحصر به همین جهان مادی است. مراتب غیب عالم یا انکار می شوند و یا اگر انکار نشوند، ارتباطی با جهان طبیعت ندارندو گویی خداوند این جهان را آفریده و مانند یک ساعت آن را برای همیشه تنظیم کرده و به خود واگذار نموده است. خداوند از جهان طبیعت غایب است و هیچ نظارت و دخالتی در آن ندارد.

انسان نیز در این دیدگاه، یک موجود طبیعی، مانند دیگر موجودات زنده شناخته شده، ولی     پیچیده تر است، با یکسری نیازهای طبیعی و مادی. ازبُعد معنوی . فطرت الهی او، که او را مسجود فرشتگان و مُقرّب فرشتگان می سازد، خبری نیست. او حق دارد این نیازهای مادی و طبیعی را در هر حدّی که بخواهد تأمین کند. آزادی و حق هرکس در برآوردن نیازهای طبیعی و تمایلات مادی را فقط آزادی و حق دیگران محدود می کند و خواست انسان محور همه چیز است و هیچ کس، حتی خداوند، محدود کننده او نیست.

دین در نگاه غالب، یک امر شخصی است و فقط بخش کوچکی از زندگی هر فرد را که مربوط به عبادت و راز و نیاز با خداست، در بر می گیرد و دارای کمترین ارتباط با زندگی اجتماعی  و سیاسی انسان ها است. برخی دین را فقط دارویی برای درمان بیماری های روحی عصر جدید و وسیله ای برای آرامش می پندارند. برخی نیز هیچ جنبه مثبتی در دین ندیده و آن را در کنار اموری مانند جادو و خرافه قرار داده و علت عقب ماندگی جوامع تلقی می کنند.

در محدوده این گونه افکار و اندیشه ها عناصر تمدن جدید شکل گرفت و شیوه نوینی از زندگی پدید آورد. این اندیشه ها و افکار در همه عناصر این تمدن و حوزه های مختلفش حضور دارد و خود را نشان می دهد.

تولید علم در قرون اخیر، جهشی فوق العاده داشته است؛ به طوری که دوران جدید را می توان دوران علم نامید. کشف صنعت چاپ، کشف الکتریسیته، ساخت ماشین، ساخت وسائل ارتباطی مانند؛ تلفن، رادیو، تلویزیون و ماهواره، راه اندازی شبکه اینترنت، کشف ویروس و واکسن و معالجه بیماری های واگیردار، پیشرفت در مهندسی پزشکی و ساخت ابزار های پیشرفته برای معالجه های پیچیده، ساخت اتوموبیل، هواپیما و قطار، فرستادن سفینه های فضایی به آسمان و تحقیق درباره کرات آسمانی، نظریات و کشفیات جدید در فیزیک، شیمی و سایر علوم تجربی و توانایی استخراج منابع طبیعی مانند؛ نفت، زندگی در جهان امروز را متحول کرده است.

از حدود قرن هجدهم میلادی به علت همین پیشرفت های گسترده در علم، این احساس پدید آمد که علم تجربی تنها رمز موفقیت و سعادت ملت هاست و جامعه ای که این راه را بپیماید، کلید خوشبختی را به دست آورده است.

پیشرفت علم و ساخت ابزارهای صنعتی پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته که به برخی از آنها اشاره می کنیم؛

1-                        توانایی تصرف در طبیعت؛

کشف قوانین طبیعی و ساختن ابزارهای دقیق و کارآمد، سبب شده است که آدمی بتواند در طبیعت تصرف کند و تغییراتی در آن به وجود آورد. نفت را از اعماق زمین بیرون آورد ، معادن را استخراج کند، کوه ها را برای ساختن تونل بشکافد، گیاهان را دست کاریِ ژنتیکی کند، با سد های بزرگ آب ها را مهار نماید و قدرت و توانایی خود را به رخ طبیعت بکشد.

البته حرص و طمع برخی انسانها و استفاده نابجا از این قدرت، آثار تخریبی فرواوانی بر روی کره زمین برجای گذاشته است و سبب شده که نظم طبیعی آن به هم بخورد. منابع معدنی، که نتیجه میلیون ها سال فعالیت موجودات بوده، رو به پایان گذارد، محیط دریاها و اقیانوس ها آلوده گردد، تعادل ترکیبی گازهای جو به هم بخورد، بسیاری از جنگل ها از بین برود، موارد بسیار خطرناک و زیان آور ساخته شود و بالاخره بیماری های شدید شایع گردد و ده ها مسأله جدید برای انسان ها پدید آید.

2-                       تولید انبوه کالا و مصرف گرایی شدید ؛

از زمانی که ماشین آلات صنعتی ساخته شد و در خدمت تولید کالا درآمد، تولید انبوه آغاز شد. این تولید فراوان، گرچه در ابتدا نیاز های طبیعی مردم را رفع می کرد، اما در بسیاری از مواد بیش از نیاز طبیعی بازار بود.

به همین جهت کارخانه داران با استفاده از جاذبه تبلیغات، نیاز های کاذب در مردم به وجود آوردند تا آنان را به تنوع طلبی بکشانند و مصرف گرایی را به گونه ای سرسام آور افزایش دهند تا خودشان به سود بیشتری برسند.

تولید انبوه، بهره برداری از منابع طبیعی را به سرعت افزایش داد و به تخریب ساختار طبیعی محیط زیست انجامید و سبب شد که در سراسر ئنیا زباله های زیاد تولید شود و محیط زیست به شدت آسیب ببیند.

البته آسیب اصلی به دل مشغولی دائمی مردم به کالاهای متنوع و گوناگونی می شود که همه روزه وارد بازار می گردد و ذهن و فکر آنها را به خود مشغول می کند و در نتیجه، انسان را از اساسی ترین نیاز های خود، یعنی پرورش و تکامل بُعد معنوی و متعالی خویش، غافل می سازد.

امروزه دانشمندان دلسوز در غرب و شرق جهان نگران آینده انسان و خطرهای تهدید کننده وی هستند و به بررسی این سوال ها می پردازند که آیا این تنوع سرسام آور پاسخی به نیازهای واقعی مردم است یا تامین کننده خواست سرمایه داران بزرگ و صاحبان صنایع برای کسب درآمد بیشتر؟

 

۹۴/۰۹/۲۸

نظرات (۰)

بی نظر

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">