جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات
  • ۱۶ آذر ۹۵، ۱۸:۱۰ - مهدی عباسی
    لایک

مفهوم ولایت فقیه (قسمت اول)

پنجشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۵۲ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


 

کلمه (( فقه )) در لغت به معنای فهم، آگاهی و دانایی است؛ خواه مربوط به دین باشد و یا چیز دیگر، در کتاب لسان العرب  معنای ((فقه)) فراتر از مطلق دانستن است و منظور از آن علم و دانستنی است که همراه با دقت نظر و استنباط باشد.

((فقه)) در اصطلاح؛ به معنای علم و آگاهی دقیق نسبت به علوم دین و احکام الهی و توان استنباط آنها از طریق ادله تفصیلی (کتاب،سنت،عقل و اجماع) است. ((فقه)) یکی از شاخه های علوم دینی و عبارت است از؛ ( علم به احکام شرعی از طریق استنباط و اجتهاد ).

((فقیه)) کسی است که در علوم اسلامی تخصص دارد و احکام الهی را از ادله آن استنباط می کند.

(ولایت) معانی مختلفی دارد. ریشه لغوی آن ( ولی ) به معنای قرب، اتصال و پیوند دو یا چند شیء است. از پیوند عمیق دو شیء ولایت پدید می آید. ولایت به ((تکوینی)) و ((تشریعی)) تقسیم

می شود:

( ولایت تکوینی ) به معنای تصرف در موجودات و امور تکوینی است. چنین ولایتی از آن خدا است. اصل پیدایش، تغییرات و بقای همه موجودات به دست او است و همه تحت اراده و قدرت خدا قرار دارند. خداوند متعال مرتبه ای از این ولایت را به برخی از بندگانش اعطا می کند. معجزات و کرامات انبیا و اولیا، از آثار همین ولایت تکوینی است. آنچه در ولایت فقیه مطرح است، ( ولایت تکوینی ) نیست.

( ولایت تشریعی ) دو قسم است؛

1.   1. قانون گذاری: بر اساس توحید ربوبی، هر گونه قانونی که انتساب به خوداوند نداشته باشد، به شرک در تشریع منتهی می شود: (( إن الحُکمُ إلالله )) و فقط کسی مجاز به جعل قانون است که از طرف خداوند، مأذون باشد، مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام، قرآن در این باره می فرمایند:

(( وَما یَنطِقُ عَنِ الهَوی إن هُوَ ألاَّ وَحیُ یُوحی عَلَّمَهُ شَدیدُ القَوی ))

امام صادق علیه السلام نیز فرموده است:

(( فما فوض الله الی رسوله، فقد فوض الینا ))

آیت الله معرفت در توضیح این موضوع می نویسند: (( اینان حامل ودایع نبوت بودند و طبق تعلیم و تربیت پیامبر اکرم(ص) و تأیید روح القدس، بینش واقعی لازم را دارا بودند و بر ملاکات اصلی احکام، نسبت به پیشامد ها کاملا واقف بودند و بر حسب رخدادهای زمانه و مصالح مقتضی، تشریع احکام می نمودند. ))

زمان غیبت نیز فقیه جامع شرایطی که به کتاب و سنت آشنایی دارد، نسبت به اوضاع و احوال زمانه آگاه است، متقضیات زمان و مکان را تشخیص می دهد و از تقوا و پارسایی نیز برخوردار است؛ از شسوی معصومین، مأذون است تا به وضع قوانین متغیر در چارچوب احکام و آموزه های اسلامی و مصالح جامعه اسلامی بپردازد. جعل چنین ولایتی برای فقیه جامع شرایط، نه تنها منافاتی با ولایت تشریعی و حاکمیت خداوند ندارد؛ بلکه شأنی از شأن های ربوبیت الهی و در طول آن است.

پایان قسمت اول

منابع؛

ولایت فقیه/ نائب الامام خمینی/سید روح الله و سخنرانی های تاریخ؛ 28/6/58 ، 30/7/58 ، 3/8/58 ، 9/8/58 ، 16/8/58 ، 18/8/58

ولایت فقیه/امام خمینی/ نائب الامام/ص61-62

اجوبه الاستفتائات/نائب الامام خامنه ای/سید علی

همان

ولایت فقیه/آذری قمی/ احمد/چاپ 1372/دارالعلم/ص36

جواهرالکلام/نجفی/محمد حسن/ج12/ص397

شرح لمعه/عاملی/زین الدین/ج1/ص299

درآمدی بر نظام ارزشی و سیاسی اسلام/قتحعلی/محمود/ص155

در قسمت آینده به بررسی شماره های دیگری از ولایت تشریعی می پردازیم.

۹۴/۰۸/۱۴

نظرات (۱)

۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۹:۲۱ ❤منتـــظر المـهـدی❤
بسیارمفیدبودتشکر......
پاسخ:
خواهش میکنم

سپاس از اینکه وقتتون رو گذاشتید

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">