جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات
  • ۱۶ آذر ۹۵، ۱۸:۱۰ - مهدی عباسی
    لایک

عدالت (قسمت دوم)

شنبه, ۵ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۴۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


 

ظهور منجی موعود و شکل گیری حکومت عدل جهانی از جمله آرمان های مشترک انسان ها در طول تاریخ بشر بوده است، به رغم تفاوت نگرشی که نسبت به منجی عالم در ادیان مختلف اتفاق نظر وجود دارد؛ اما به اعتقاد شیعه ظهور حضرت مهدی(ع) و شکل گیری حکومت عدل جهانی از یک اعتقاد صرف فراتر رفته و هویّت شیعی را در طول تاریخ شکل داده است.

در نگاه شیعه، حکومت جهانی آن حضرت تحقق بخش مدینه فاضله بوده و به فلسفه تاریخ، غایت تاریخ را رقم خواهد زد. و لذا یکی از ویژگی های منحصر به فرد حکومت جهانی آن حضرت (عج) برقراری عدل و داد در جامعه بشری آن روز است، چنان که پیامبر گرامی اسلامی می فرمایند؛

(( اگر تنها یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد کرد تا اینکه مردی از خاندان من را بر انگیزاند که جهان را پر از عدل و داد کند چنان که از ظلم و ستم پر شده باشد. ))

و نیز می فرمایند؛
(( عدالتش همه را فرا میگیرد. شمارا مژده می دهم به آمدن مهدی، ساکنان آسمان و زمین از او راضی هستند، او سرمایه هارا به طور صحیح تقسیم می نماید. ))

امام باقر(ع) می فرمایند؛

(( حضرت مهدی اموال را میان مردم چنان به تساوی تقسیم می نماید که دیگر نیازمندی یافت نمی شود تا به زکات دهند. ))

همچنین امام علی(ع) می فرمایند؛

(( حضرت مهدی روش عادلانه در حکومت حق را بر شما منمایاند، کتاب خدا و سنت رسول او را که تا آن روز متروک مانده اند، زنده می کند. ))

این ویژگی آنچنان فراگیر است که حتی به درون خانه ها نیز نفوذ کرده و روابط افراد خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهد. امام صادق می فرمایند؛

(( به خدا سوگند مهدی عدالتش را تا اخرین زوایای خانه های مردم وارد می کند، همچنان که سرما و گرمه وارد خانه ها می شود. ))

آری حکومت عادلانه که یکی از آرزوهای فطری بشری است، سرانجام در حکومت الهی دو جهانی آم حضرت تحقق خواهد یافت. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است، این است که مقصد نهایی در حکومت ان حضرت، نه عدل، بلکه سعادت انسان ها است، و عدل به عنوان زمینه سازی چنین امری است، بلکه هدف به سعادت رساندن بشر می باشد.

منابع؛

بحارالانوار/ج51/ص85

احقاق الحق/ج3/ص259

معجم/ج1/ص240/ح12

غیبه الطوسی/ص178/مهجم الامام المهدی/ج1/ص95/مسند احمد بن حنبل/ج3/ص37

مجمع الزوائد الهیثمی/ج7/ص313

الدرالمنثور/السیوطی/ج6/ص57

بحار الانوار/ج53/ص390

نهج البلاغه/خطبه138

۹۴/۱۰/۰۵

نظرات (۰)

بی نظر

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">