جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات

شیعه و جریان امامت

پنجشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۲۱ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم



امامت در گفتمان شیعه از جنبه های گوناگونی برخوردار است. منظور از امامت در ادبیات فقه و کلام شیعه، معنایی گسترده تر از حکومت و خلافت دارد. در اینجا صحبت از شأن و مقامی است که شیعه،همزمان برای پیامبر و امامان معصوم قائل می شود.

شیعه،امامت را ادامه نبوَت می داند و برای پیامبر و در ادامهف برای امامان معصوم درجاتی را تعریف می کند که به سه دسته تقسیم می شود؛

1. دریافت و ابلاغ وحی

2. حکومت و فرمانروایی

3. قضاوت

در توضیح دسته اول همین بس که دریاف وحی و ابلاغ آن، وظیفه پیامبر(ص) است که این امر، بدون کمترین دخل و تصرف در پیام های وحیانی انجام می گیرد. مردم نیز وظیفه داشتند پس از شنیدن، در فهم آن بکوشند و به فرمان های خداوند عمل کنند.

دسته ی دوم از دیدگاه شیعه، پیامبر را خدا به این منصب برگزیده و از این جهت او وظیفه دارد به تشکیلات حکومتی دست بزند و قدرت سیاسی را بر عهده بگیرد و درواقع بر مردم ولایت یابد که مصداق این آیه است که می فرماید:

(( أطیعوا الله وأطیعو الرّسول وأولی الامر منکم ))

(( اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولواالامر [اوصیای پیامبر] را )) سوره نساء/آیه59

اطاعت خواسته شده در این آیه، افزون بر پیروی مومنان از شریعت است. مومنان موظفند از فرمان های که پیامبر (حاکم) و امامان (حاکمان بر حق) صادر می کنند، به دلیل ارتباط این فرمان ها با مصالح سیاسی و اجتماعی انها، پیروی نمایند.

در توضیح دسته سوم باید گفت که مسلمانان موظفند در اختلاف ها و دعواهای شخصی، به پیامبر رجوع کرده و اورا داور قرار دهند و نتیجه حکم اورا با جان و دل بپذیرند. این، خود به شخصه شرط ایمان است. قضاوت پیامبر در وجه کلی، بر اساس شواهد و مدارک عینی و فیزیکی صورت می گیرفت و هیچ تفاوتی با قضاوت های عرفی و انچه امروزه به آن عمل می شود نداشت. ادای رسالت او نیز نه به غیب بلکه متکی به ظاهر بود. مگر در مورد اشخاصی که بر او وحی نازل می شد و استثنا بود.

لذا این قضاوت از پیامبر به امامان و از امامان به علمای فقیه به ارث رسیده و تا به امروز که با توجه به پیشرفت بشری این علم در آموزشگاه ها و دانشگاه ها و حوزه های علمیه به اشخاصی که علاقه به فهم و کاربرد قضاوت دارند آموزش داده می شود.

لازم به ذکر است که شیعه معتقد به این است که هر یک از منصب های یاد شده، از پیامبر به امامان معصوم و از آنها به وارثان مشروع این مصب ها انتقال یافته و این در حالی است که برادران اهل تسنّن تنها به منتقل شدن مقام حکومت اعتقاد دارند.

علیرضا هادیزاده

منابع؛

امامت و رهبری/ص50

کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد/ص362

المیزان فی تفسیر القرآن/ج4/ص13


(جنبش علمداران موعود)

۹۴/۰۷/۰۹

نظرات (۱)

۰۹ مهر ۹۴ ، ۰۹:۳۱ ❤منتـــظر المـهـدی❤
عااااااالی.

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">