جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات

دوره غیبت (قسمت چهارم)

جمعه, ۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۵۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


 

اندیشه های سیاسی شیعه، از حادثه بزرگ غیبت شروع می شود. دوره حضور مقطعی است که معصوم در جامعه حضور دارد و او، حاق و عین واقعیت را در امور اخروی و دنیوی بیان می کند. طبق تفکر شیعه، هر اندیشه ای که خلاف اندیشه معصوم باشد، بی اعتبار و باطل است.

در دوره غیبت شیعه فرصت اندیشیدن دارد، اما تسلط سنگین تری مانع اصلی بهره گیری از این فرصت است. اندیشوران شیعه، تنها در مقاطع خاصی افکار خود را آشکار کرده اند.

نخستین اندیشه پردازان شیعه-در دوران غیبت- کسانی اند که در شرایط سیاسی-اجتماعی مناسبی قرار گرفتند وتوانستند بدون تقیه، نظریه پردازی کنند؛ بزرگانی چون ((شیخ مفید))،((سید مرتضی))،((ابو صلاح حلبی))،((شیخ طوسی)) و دیگران که در قرن چهارم و پنجم بودند، به طور رسمی دیدگاه های کلامی، فقهی و سیاسی شیعه را بیان کردند و آن را به شکل مکتوب به نسل های بعدی انتقال دادند.شرایط مناسب برای این دانشمندان، حاصل حکومت نسبتا خردورزانه (( آل بویه )) بود. در آن دوره، بغداد مرکز علمی جهان اسلام بود که شیعیان نیز در آنجا اندیشه پردازی می کردند. نسل دوم نظریه پردازان شیعه، عالمان قرن هفتم و هشتم بودند. اینها نیز با توجه به موقعیت ویژه ای که تخت حکومت مغول ها پیش آمده بود، افکار و اندیشه های شیعه را در حوزه های مختلف فکری، شرح و بسط می دادند. از مهمترین عالمان این دوره میتوان ((محقق حلی))،((علامه حلی))،((خواجه نصیرالدین طوسی)) و ((شهیدین)) را نام برد. این فرزانگان در ایران و عراق پرکنده بودند.

نسل سوم، کسانی بودند که در دوره سلطنت ((صفویه)) ظاهر شدند و این حضور، تا زمان مشروطه ادامه یافت. آنان تحت تأثیر فضای باز سیاسی، به نفع شیعیان اندیشه پردازی کردند. در این گروه، عالمان برجسته ای چون (محقق اردبیلی)،(کاشف الغطا)،(صاحب جواهر)،(شیخ انصاری)،(محقق نائینی) و شاگردان آنها قرار داشتند.

نسل چهارم، با امام خمینی شروع می شود. این گروه تحت تأثیر افکار و اندیشه های امام خمینی، شجاعانه در عصر عمل، فضای بسته پهلوی را به چالش کشانده، تا مرحله انقلاب و پیروزی آن پیش رفتند و در نتیجه، فضای جدیدی برای توضیح و تبیین آزادانه اندیشه های شیعه پیش آمد.

پایان قسمت چهارم

منابع؛

ر.ک:صحیفه امام/ج21/ص16

حکومت جهانی حضرت مهدی و اندیشه امام خمینی/ص31 و 32

در قسمت آینده به بررسی ضرورت اسلام و قرآن در اندیشه های امام خمینی می پردازیم.

۹۴/۰۸/۱۵

نظرات (۰)

بی نظر

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">