جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات

دوره غیبت (قسمت دوم)

شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۴۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


 

الگوی اصلاح؛

بر پایه بنیاد اندیشه های اصلاحی، دانشمندان شیعه می کوشند، تا حکومت موجود را از راه های گوناگون تعدیل نموده، از ستم و ستمگری آن کاسته و در نتیجه، از حالت انعکاس بیرون آمده، در عرصه سیاست به صورت فعال ظاهر می گردند. این فرصت درمایه حکومت شیعی صفویان حاصل گشت.

این الگو نیز، یک طرف تحت تأثیر نظریه امامت (مرجعیت دینی نه حکومت) است که معتقد به ضرورت حکومت، در جامعه است: هرچند حکومت موجود آرمانی نباشد. از سوی دیگر، متأثر از شرایط خاص تاریخی بوده که حکومت شیعی در جهان اسلام (ایران) شکل گرفته است.

بر این اساس، دانشمندان شیعه در تلاشند با بیشترین همکاری، حکومت موجود را در راستای اهداف دینی سوق داده، از ستم آن بکاهند. این همکاری تا انجا اسن که محقق کرکی، فقیه قرن دهم، به دعوت شا اسماعیل به ایران می رود. او کتاب جامع المقاصد را ((قانونی)) برای رفع نیاز های حکومت موجود نوشته و به شاه تقدیم می نماید. شاه طهماسب بعد از شاه اسماعیل، طی فرمان هایی اطاعت از محقق کرکی را واجب قلمداد می کند، حتی به ایشان می گوید: شما نایب امام هستید و شایسته تر به مقام سلطنت. و سپس خود را کارگزار او خطاب می کند.

اوم نظریه اصلاحی شیعه در دوره مشروطیت، به دست فقیه نامدار و تیزهوش و زمانشناس(( آیت الله نائینی )) تحریر و تدوین گشت. مرحوم نائینی اذعان دارد تنها خکومت مشروع تمام عیار، حکومت معصوم است. اما اکنون که دوره غیبت است و دسترسی به حکومت معصوم ممکن نیست، بین دو شکل از نظام سیاسی قرار گرفته ایم. از دیدگاه مرحوم نائینی، نظام سیاسی پادشاهی و مشروطه در مقایسه با حکومت معصوم نامشروعند. اما وقتی این دو حکومت را مقایسه می کنیم، یکی بر دیگری ترجیح دارد: زیرا فساد در یکی از آنها کمتر از دیگری است. نظام سیاسی مشروطه فساد کمتری دارد و حکومت پادشاهی فسادش بیشتر است. بنابراین، مشروطه بر پادشاهی برتری دارد و ایجاد آن، از جهت دفع فاسد و فسادگر واجب است.

بر اساس الگوی اصلاح، تحت تأثیر نظریه امامت یعنی مرجعیت دینی و نه حکومت، عده ای از دانشمندان معاصر، تا مرحله اندیشه امکان تشکیل حکومت کاملا مشروع در زمان غیبت، حتی به دست غیر فقیه پیش رفته اند.

با این حال، درون الگوی امامت، این امر پذیرفته شده که با وجود امام معصوم او به حکومت اولویت دارد و حکومت دیگران مشرویت ندارد.

پایان قسمت دوم

منابع این قسمت:

اندیشه سیاسی محقق شیرازی/ص3 و 280

حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) و استراتژی انتظار/ص27 تا 29

در قسمت آینده به بررسی الگوی حکومت مشروع تمام عیار و نکات و عقاید آن می پردازیم.

۹۴/۰۸/۰۹

نظرات (۱)

۰۹ آبان ۹۴ ، ۲۱:۵۹ ❤منتـــظر المـهـدی❤
متشکرم ازشما...
پاسخ:
خواهش میکنم.
انجام وظیفه است.
ممنون از همکاری و حمایت شما

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">