جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات
  • ۱۶ آذر ۹۵، ۱۸:۱۰ - مهدی عباسی
    لایک

دوره غیبت (قسمت اول)

جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۱۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


 

مکتب شیعه دیدگاه های مختلفی را در زمینه امامت مطرح کرده که بر اساس آن می توان چند الگوی متفاوت از نظریه های سیاسی شیعه را بر اساس ادوار تاریخی از هم تفکیک نمود...

این الگو ها عبارتند از؛ 1. الگوی صبر .2.الگوی اصلاح .3.الگوی حکومت مشروع تمام عیار

الگوی صبر

الگوی صبر، انتظار و تعطیلی حومت معصوم در مدتی طولانی در دوره غیبت، بر اندیشه های شیعه مسلط بوده که از یک طرف تحت تأثیر برداشت اول یعنی حومت و از سوی دیگر، روندی تلخ و بلند مدت تاریخی، چنین برداشتی را دامن زده، آن را تقویت کرده است. شیعه و جهان اسلام بعد از رحلت پیامبر اکرم چه در زمان حضور و وچه در زمان غیبت، گرفتار حکومت های ستمگرانه (( بنی امیه )) و (( بنی عباس )) می گردد. پادشاهان این دو قبیله، یکی بدتر از دیگری برای چندین قرن بر دنیا مسلط می گردند.

تیره شدن تاریخ سیاسی اسلام، ذهنیت دوگانه ( سفید مطلق معصومان و تاریک مطلق حکومت های غیر معصوم ) شیعه را نیان می نهد و به تدریج نهادینه می گردد: به عبارت دیگر، تسلط ذهنیت دوگانه تاریخی، هیچگاه به عالمان شیعه این اجازه را نمی دهد که بتوانند در دوره غیبت به شکل سوم حکومت یعنی حکومتی که در آن نه معصوم باشد و نه حکومت شاهان ستمگر، بیندیشند.

تجربه تلخ تاریخی، آنها را به این نتیجه ذهنی رسانده بود که تنها دو گونه حومت وجود دارد: حکومت معصوم و حکومت سمتگران که نمی تواند مشروع باشد.

سید مرتضی که از علمای نسل اول شیعه است، با این منطق که تا ایجاد شرایط مطلوب، ظاهر شدن امام، واجب نیست. تحصیل شرایط امامت (حکومت) را برای اجرای حدود الهی لازم نمی داند. او تعطیلی برخی احکام شریعت را در دوره غیبت بلامانع می داند و معتقد است تنها هنگام ظهور معصوم(ع) واجب می گردد: شرایط امامت تحصبل کردنی نیست، باید خود به خود حاصل شود.

محقق حلی، از علمای قرن هفتم نیز فقیهان را در دوره غیبت، صاحب حکم و نایب امام معصوم می داند.

در هر حال، تصویری که از مسأله حکومت در دوره غیبت، با تکیه بر دیدگاه نسل اول و دوم دانشمندان شیعه می توان ارائه نمود، وجود دولت در دولت است. دولت جائر با تکیه بر تشکیلات حکومتی، حکمرانی می کند و دولت های کوچک فقیهان در حدَ وسع خود، احکام حسبیه را اجرا می کنند، این اجرا گاهی به استقلال و زمانی در قالب همکاری اظطراری با سلطان جائر صورت می گیرد.

پایان قسمت اول

منابع این قسمت؛

الشافی/ج1/ص12 و 103

اندیشه سیاسی محقق حلی/ص98(به نقل از شرایع الاسلام/ص138)

اندیشه سیاسی محقق حلی/ص14 و 106

در قسمت آینده به بررسی الگوی اصلاح و چارچوب های آن می پردازیم.

۹۴/۰۸/۰۸

نظرات (۱)

۰۹ آبان ۹۴ ، ۱۲:۲۰ ❤منتـــظر المـهـدی❤
بسیارزیبابود....
پاسخ:
سپاس گذارم

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">