جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات
  • ۱۶ آذر ۹۵، ۱۸:۱۰ - مهدی عباسی
    لایک

اقتصاد با طعم اسلام (قسمت دوم)

سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم



در قسمت قبل با معرفی مشخصه ها و توضیح مشخصه ی فلسفی و بیان بخش های آن به ادامه ی توضیح در رابطه با بخش دوم آن یعنی ؛ اقتصاد در خدمت انسان می پردازیم.

 

شکی در این قضیه نیست که عالم ساخت خداوند است و هر چیزی که در آن هست هم برای خداست. حال خداوند کریم بر اساس تدبیر خداوندی خود، داشته های خود را تا حد معینی در اختیار موجودات و مخلوقاتی مانند انسان قرار داده است.

مال و ثروت هم یکی از آن هاست. اما اساس این تقسیم چیست؟. آیا این در اختیار گذاشتن ها هدفدار است یا...؟؟؟

بدون نیاز به حدیث و سند شخصیتی و با استناد به گفته های خداوند در قرآن کریم به این پرسش ها پاسخ می دهیم.

خداوند بخشنده و مهربان می فرماید؛ «یعلمون ظاهرا من الحیاه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون؛ از زندگی دنیا ظاهری را می ‏شناسند و آنها از آخرت بی‏ خبرند.» (روم/ 7). در اولین برداشت از این آیه شریفه می توان گفت که مال و ثروت و تمامی امکاناتی که در اختیار ماست، امانت الهی برای رسیدن به جایگاه نیک و فوق العاده ای مانند بهشت است. البته بهشت برای انسان ها متفاوت است و حتی برای برخی بزرگان، بهشت معنایی ندارد و روح این عزیزان کم یاب و گران قدر بعد از مرگ و رهایی از تن خاکی و محدود،به ذات الهی خود بر میگردد و در حقیقت(( نیست ))می شوند. اما شرایط امروز ما از این حقیقت به شدت دور شده و همچنان نیز دور می شود.

یعنی ؛ ( مال و ثروت به جای اینکه ابزاری شوند برای ارتقای سطح دانش و همچنین تقویت روح و در نهایت رسیدن به پاداش اخروی، هدف و مقصود زندگی چند ده ساله ی انسان شده است. )

مردی که پس از سال ها کار شبانه روز و جمع کردن پول و خساست های پولی و باز پول و پول و پول، در نهایت کمتر از ده سال برای استفاده از آنها وقت دارد. جدا از اینکه این ده سال را در اوج پیری و بی احساسی میگذراند و موقع مرگ تازه می فهمد که این همه سال را برای جمع کردن تیکه کاغذ هایی صرف کرده است که توان برگرداندن حتی یک ثانیه از عمر از دست رفته اش را ندارند.

این همان مفهوم ((( انسان در خدمت اقتصاد ))) است. البته فرجام این انتخاب دامنگیر نسل های بعد از این شخص هم می شود. تربیت فرزندانی راحت طلب و مصرف گرا که نه تنها کمکی به اقتصاد جامعه نمی کنند بلکه با توجه به شرایط رشد و سطح توقع ، به آتش اختلافات طبقاتی دامن می زنند و با پیروی از غریزه ی طمع و زیاده خواهی، حتی اقدام به زیر پا گذاشتن بسیاری از قوانین انسانی و اجتماعی می کنند. اسلام مال را به عنوان مال خدا فرض می‌‌کند، سعی می‌‌کند این مفهوم مبنایی را در تمام دل‌ها جا بیندازد که این مال، مال شما نیست، مال خداست که در اختیار شما قرار گرفته است «آتاکم الله من فضله»، «مال الله»، «رزق الله»، تعبیراتی است که در قرآن کریم در مورد اموال انسان‌ها به کار برده شده است. قرآن سعی می‌‌کند نگاه انسان به مال، نگاه ابزاری و وسیله‌ای باشد نه نگاه اصلی و هدفی که مال را همه چیز و هدف نهایی بداند. برداشت انسان توحیدی از مال به عنوان یک وسیله آن هم وسیله‌ای که خدا در اختیار انسان قرار داده و در واقع مال خدا، رزق خدا و فضل خدا است، از آموزه‌های جهان بینی توحیدی است.


علیرضا هادیزاده


پایان قسمت دوم


جنبش علمداران موعود

۹۴/۰۶/۳۱

نظرات (۲)

۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۱۱ محب اهل بیت(ع)
با سلام
مطالب خوبی دارین
خوشحال میشم از وبلاگ من هم  دیدن فرمایید
http://yaranasr313.blog.ir/
با تشکر
۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۴۳ ❤منتـــظر المـهـدی❤
عااااااالی بود.

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">