جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

به زودی... می خواهیم مانند عباس شویم برای او

جنبش علمداران موعود

گام اول؛ خودسازی

گام دوم؛توکل

گام سوم؛اتحاد

گام نهایی؛خدمت

آخرین نظرات

اقتصاد با طعم اسلام (قسمت اول)

يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم



اسلام کامل است و اقتصاد اسلامی، اقتصادی تضمین شده و بی ضرر و چه بسا پرسود می باشد.

اقتصاد اسلامی دارای مشخصات متنوع و مختلفی است که متأسفانه کمتر کسی آن ها را می شناسد و به آن عمل می کند. این مشخصه های کلی، اقتصاد اسلامی را از دیگر مکتب های اقتصادی موجود در جهان تفکیک می کند .

این مشخصه ها به چهار نوع ؛ فلسفی، فقهی ،حقوقی و تحلیلی تقسیم می شوند که هر یک تعری جداگانه و مرتبط دارند. با در نظر گرفتن هر یک از این مشخصه ها می توان به فرق اساسی و ماهیتی اقتصاد اسلامی با دیگر مکاتب اقتصادی پی برد. در این میان باید به نکته ی بسیار مهمی اشاره کرد و آن، این است که؛ مسائل اقتصادی ارتباط تنگاتنگ و اساسی با مبانی و مفاهیم مبنایی جهان بینی ها و برنامه ریزی های جهانی دارد. اگر چه بسیاری از اقتصاددان های نظام های اقتصادی مختلف مانند ( سکولاریسم و یا لیبرالیسم ) سعی می کنند تا مسائل اقتصادی را جدا از برنامه ریزی های جهانی ببینند و چه بسا تا به امروز نیز سعی در تفکیک این دو موضوع تفکیک ناپذیر دارند.

با توجه به این نکته جایگاه مشخصه فلسفی یا همان مقدمات مبنایی اقتصاد اسلامی روشن می شود. منطقی ست که هر اقتصادی نیاز به شاخص های مبنایی و فلسفی دارد. این مقدمات مبنایی اقتصاد اسلامی خود به سه مشخصه ی اصلی تقسیم و با همین سه مشخصه ی اصلی تعریف می شود؛

اول : اقتصاد اسلامی بر اساس جهان بینی توحیدی است.

دوم: اقتصاد از نظر اسلام، بخشی از قلمرو اختیار و حرکت انسان‌ها در جامعه و تاریخ است، یعنی اقتصاد در خدمت انسان است نه انسان در خدمت اقتصاد.

سوم: اقتصاد اسلامی در عین واقع گرایی، برخوردار از ارزش‌های معنوی و ضوابط اخلاقی است.

برای توضیح بخش اول یعنی اقتصاد اسلامی بر مبنای جهان بینی توحیدی می توان گفت: اعتقادات یک مسلمان به توحید و اصول عقاید منشعب از توحید و به عبارتی جهان بینی توحیدی او، اثرات فوق‌العاده‌ای در مسائل اقتصادی دارد و حیات اقتصادی انسان‌ها و جامعة اسلامی را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. اعتقاد به توحید و اصول منشعب از توحید، نقش اقتصادی دارد و به نظام اقتصادی پوشش توحیدی می‌‌دهد و آن را در این مسیر به حرکت در می‌‌آورد.

برای مثال، مسلمانی که بر اساس جهان بینی توحیدی، اعتقاد به قیامت و روز حساب دارد و خداوند یکتا را شاهد و ناظر بر اعمال خود می بیند، خود را در برابر خدا و جامعه ی انسانی مسئول می داند. اینکه انسان خود را در برابر خدا مسئول بداند، در تمام فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی، توزیعی و مصرفی خود به این مسئولیت توجه دارد و آنها را براساس این مسئولیت تنظیم می‌‌کند.



پایان بخش اول


جنبش علمداران موعود

۹۴/۰۶/۲۹

نظرات (۰)

بی نظر

نظر شما چیه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">